Isi Berita

Rilis yang di buat oleh ARAska dalam melaksanakan tugas sebagai Jurnalis

Jumat, 24 Februari 2012

170112-selasa(rabu)-bahasa banjar3.doc

Photo: Mukhlis Maman

Banyak Istilah Banjar Semakin Asing


BANJARMASIN – Beberapa istilah bahasa Banjar, semakin terdengar asing di telinga orang Banjar itu sendiri. Baik karena sudah tidak dipergunakan, maupun tidak diketahui lagi apa maksudnya.
Hal ini diungkapkan oleh pemerhati budaya Banjar, Mukhlis Maman pada Minggu (15/1) sore. Ia mencontohkan dua kata istilah dalam bahasa Banjar, seperti Mamang Papadah dan Pameo Huhulutan.
“Pada zaman dulu orang-orang tua sering memberikan Mamang Papadah dengan anak-anaknya, Mamang yang disusun dengan bahasa yang indah dan penuh dengan makna. Begitu pula dengan Pameo Huhulutan, mempunyai tata bahasa yang lembut atau tidak kasar, sehingga tidak menyinggung orang yang dituju” katanya.
Menurut Tajuddin Noor Ganie, Mamang Papadah adalah kata-kata dalam bahasa Banjar, yang disusun sedemikian rupa dalam bentuk baris-baris puisi. Mamang Papadah dipergunakan sebagai sarana untuk memberikan pengertian, menganjurkan, melarang, mengajarkan suatu pegangan hidup, memberi petuah, dan menyuruh kepada suatu kebaikan.
Contoh Mamang Papadah, antara lain:
Adat urang main, ada kalah ada manang. Akal diakali, pikir dipikirakan. Allahhu wahadah, Inya mambari kada bawadah, Inya maambil kada bapadah. Badiri sadang baduduk sadang. Baik sakit di mata pada sakit di hati. Baik manyasal di hulu riam, pada manyasal sudah ka hilir riam. Halus-halus iwak, ganal-ganal biawak. Kada diam parang kada diam pisau. Kambang kada sakaki, kumbang kada saikung, alam kada batawing. Lain danau lain iwaknya. Raja lawan putri, pantul lawan amban. Dan tabarusuk batis kawa dicabut, tabarusuk basa jadi hual.
Sedangkan Pameo Huhulutan adalah kata-kata dalam bahasa Banjar yang disusun sedemikian rupa dalam bentuk baris-baris puisi. Pameo Huhulutan dipergunakan sebagai sarana untuk mengolok-olok, mencaci-maki, mengejek, mengeritik, menghina, atau menyindir seseorang atau suatu keadaan.
Contoh Pameo Huhulutan, antara lain:
Ada kada malabihi, kada ada kada mangurangi. Ada sifat ada kijik. Asam janar, siapa marasa banar. Diam parang, diam pisau. Dicari sahari dimakan sahari. Di situ makan di situ bahira. Diulah baju kaganalan, diulah salawar kahalusan. Handak angkung langsat tadapat bangkung tiwadak. Ia kandang ia babi. Imbah satabul satabul pulang. Kada purun tikus, matan purun banar. Lagi di banua saurang kaya macan, sudah di banua urang kaya acan. Lain nang disurung, lain nang dikalang. Lancar paandir bahira maucir. Mana manyatang mana manyatupur. Mata kaya mata maling. Salagi bungkuk, salagi dihantak. Tabang nani rabah ka natu, tabang natu rabah ka nani. Tangga urang diulur, tangga saurang ditarik. Turun hayam naik hayam. Urang manyurung tungkat, inya manyurung galagar. Dan ya surak ya maling. ara/mb05

Tidak ada komentar:

Posting Komentar